15 juli 2015

Canada - week 1

De eerste week van onze rondreis door het westen van Canada zit erop. We zijn aangekomen in Whistler, 's winters duidelijk het Mekka van snowboarders en skiërs, maar zomers biker city bij uitstek. Overal crossfietsen en met zware bescherming geklede berijders, in alle leeftijden. We boffen trouwens enorm met het weer: zomerse temperaturen en bijna voortdurend zon!

Calgary
Onze reis begon in Calgary, waar we onder andere de fameuze Stampede bezochten. Wat een circus, ongelofelijk. Een soort kermis zoals wij die kennen, maar dan vele malen groter, gecombineerd met wedstrijden dressuurrijden met koetsen, informatie over paarden en ander vee, en uiteraard ook rodeo's, met en zonder zadel op een paard en op een ongezadelde stier, barrelslalom voor de ladies en chuckwagonraces, waarbij vier paarden een soort uitgeklede huifkar voorttrekken - met hindernisparcours. Een menner op de bok, een assistent die er voor de start afspringt en twee ruiters ter begeleiding. Het duurde even voor we door hadden wat de bedoeling precies was.
Ik vond vooral de rodeo's wat bedenkelijk, vroeg me af of dit nu wel zo aangenaam was voor die dieren, ondanks het feit dat er direct ingegrepen werd, dus er was zeker geen sprake van onnodig lijden. Toch bleef er een beetje ongemakkelijk gevoel knagen, hoewel het publiek duidelijk dolenthousiast was. Kortom, een hele belevenis!

Banff National Park
Na al dat rodeogeweld, enorme attracties en oneindig vele eetkraampjes met foute happen reden we door weldadig rustige en fraaie natuur naar Banff, onze tweede bestemming. Wat heeft dit deel van Canada toch een overweldigende landschappen, prachtig gekleurde, kraakheldere meren, gigantische bergkammen - we waren zeer onder de indruk van de Rocky Mountains! Onze lodge bleek net buiten het dorpje te liggen en van hieruit hebben we de gondel naar Sulphur Mountain genomen. Daar hadden we een fantastisch uitzicht over de Rockies - we zijn tot aan de top geklommen en dat was voor de benen van deze laaglanders weer even wennen.
Tijdens ons verblijf hier gingen we ook nog mee op raftavontuur: eerst in een oude gele schoolbus, op weg naar het startpunt, daar werden we in wetsuits & zwemvesten gehesen, we kregen uitleg over 'hang in', back paddle en andere technische termen en vervolgens klauterden we aan boord van zo'n forse rubberboot. Onze gids had het nodige gevoel voor humor en gelukkig deelden de mederafters dat ook wel, dus wij hadden een topmiddag! De foto's spreken voor zich...

Moraine Lake
De volgende etappe van onze reis bracht ons naar het bijzonder pittoreske Moraine Lake, vlak in de buurt van dat andere, veel bekendere Lake Louise, waar we voor ons fatsoen ook even zijn gaan kijken. Nee, geef ons Moraine Lake maar, veel rustiger, aangenamer! Hier hadden we een kamer in een gemoedelijke lodge, waar we overigens ongelofelijk lekker hebben gegeten, zowel 's morgens als 's avonds. Grappig detail: alle meubels zijn hier overduidelijk van bomen gemaakt. Ons bed wiebelde wel een beetje op die dunne stammetjes, maar we hebben er in geslapen als roosjes.
Rondom dit geïsoleerde meer was verder alleen maar fraaie natuur - helaas ook veel dagjesmensen en bussen vol toeristen die graag met het meer op de foto wilden. Het verbaast me elke keer weer hoeveel mensen er tegenwoordig fotograferen met hun mobiel en vrijwel overal 'selfies' maken. Mij lijkt de achtergrond dan minder belangrijk, terwijl dat in ons geval eerder andersom is, maar ja, wij hebben dan ook aardig wat camera's mee. En ja, ook wij hebben ons soms bezondigd aan het maken van een (meestal belachelijke) selfie om de kinderen een plezier mee te doen.
Onderweg naar deze bestemming namen we de Bow Valley Parkway, een prachtige route dwars door dennenbossen, met altijd ergens de Rockies als achtergrond. We liepen een korte trail naar de Johnston Falls, waar we 's morgens vroeg al moeite hadden om een parkeerplaats te vinden. Ook hier weer klauteren naar de waterval zelf over een smal, hobbelig pad dat soms flink steil werd. Tot mijn niet geringe verbazing liepen er nogal wat mensen op teenslippers - dat leek mij buitengewoon oncomfortabel en niet ongevaarlijk. Bij deze waterval zag ik een moeder grondeekhoorn vier koters opvoeden: ze kregen een lesje risico's inschatten en kropen dan heel schattig dicht tegen elkaar aan, voordat de eerste moeder achterna durfde te gaan. Enig om te zien!
Marble Canyon
Onze tweede stop bracht ons bij Marble Canyon, ook een waterval, maar dan door een uiterst smalle kloof die diep het landschap in liep. Wat mij betreft duidelijk de fraaiste wandeling tot dan toe: het pad voerde ons telkens dwars over de kloof, die steeds nauwer werd, waardoor het water er steeds krachtiger doorheen geduwd werd. Erg indrukwekkend! Eenmaal in de buurt van Lake Louise zijn we ook daar met de gondel naar het middenstation gegaan; hoger ging helaas niet. Het uitzicht over het meer klopte met de foto's die we uit de boekjes kenden.
De tweede dag hebben we vooral de omgeving verkend, zo stonden we vol verbazing te kijken naar de spiral tunnels voor de trein, waarmee hoogteverschillen worden overbrugd. Op de terugweg reed er door de upper tunnel zowaar zo'n ellenlange goederentrein: de locomotief kwam boven al uit de spiraal rijden, terwijl de laatste wagon de tunnelingang nog niet eens had bereikt. Een heel maf gezicht. Verder bezochten we de Takakkaw Falls, met een verval van 250 meter een van de hoogste watervallen in Canada. Vanaf de weg zagen ze er al indrukwekkend uit, maar via een pad konden we er tot vlak onder komen en dat was helemaal een bijzondere ervaring. We lunchten in Field, een grappig plaatsje, waar we overigens nog een hele tijd mochten wachten op zo'n lange goederentrein voor we verder konden rijden. Andere bezienswaardigheden op deze tocht waren de Natural Bridge en Emerald Lake, ook heel mooi maar wij geven de voorkeur aan Moraine Lake!

Jasper National Park
Bow Lake
Vanuit Moraine Lake trokken we verder noordwaarts, naar Jasper, via de Icefields Parkway - een opnieuw bijzonder fraaie route met kristalheldere meertjes, waarin de bergen weerspiegeld worden. We stopten onder andere bij Bow Lake, Peytou Lake (erg veel Aziatische toeristen, bussenvol), Mistaya Canyon (met wandeling langs de canyon en verschillende platforms van waar vanuit een telkens wisselend perspectief kon worden gefotografeerd), en dan toch weer mensen die over de hekken klimmen, levensgevaarlijk, wordt ook voortdurend voor gewaarschuwd, om nog even die ene foto te nemen. We lunchten bij The Crossing bij een wegrestaurant en reden verder tot aan het Columbia Icefield, waar je met een speciale bus op de gletsjer kon. We rekenden snel uit hoeveel tijd ons dat zou gaan kosten, wachtend tussen al die andere toeristen, en besloten onze eigen gletsjerfoto's te maken. Wat een toeristisch circus ook hier weer.... Tot slot bezochten we zowel de Sunwapta Falls als de Athabasca Falls, de eerste wel aardig, de tweede behoorlijk indrukwekkend. In Jasper belandden we opnieuw in een bijzondere lodge. Hier hadden we heerlijk knus van een openhaardvuurtje kunnen genieten, ware het niet dat de buitentemperaturen ook 's avonds daar nog veel te hoog voor waren. We zagen wel hoe er aan de andere kant van de berg, bij Maligne Lake, dat wij de volgende dag wilden bezoeken, een bosbrand ontstond, en daar hadden we de volgende ochtend ook in Jasper nog flink last van - dikke rook in ons resort, maar ook down town. De weg naar Maligne Lake was afgesloten, er werden mensen geëvacueerd, dus wij besloten dan maar een andere invulling aan de dag te geven, reden naar Mount Edith Cavell en hadden daar prachtig zicht op de Angel Glacier en het gletsjermeer, volledig helder, zonder permanente barbecuelucht in de neusgaten. Ook hier kwamen de kuitspieren weer flink in actie, maar het moet gezegd, het uitzicht maakte de inspanning meer dan de moeite waard! Wintersportoord Marmot Basin was helaas niet open, dus terug via Jasper en door naar Patricia en Pyramide Lake. Onderweg zagen we daar onze eerste 'elk' oftewel caribou in het wild staan grazen. Prachtig fluweelbedekt gewei, jong mannetje, vermoed ik, dat onverstoorbaar bleef eten ondanks alle fotograferende kijkers.

Wells Gray Provincial Park
Mount Robson
Vanuit Jasper ging de reis verder naar Clearwater, beginpunt van ons verblijf in Helmcken Falls Lodge, in Wells Gray Park. De dag duurt een uur langer, omdat we een tijdzone passeren. Onderweg stoppen we in elk geval bij Mount Robson, de hoogste berg van de Rockies. Vervolgens melden we ons bij de River Safari in Blue River, om met een boot op zoek te gaan naar beren. We hadden ongelofelijk veel geluk: in het uur dat wij gingen (samen met - hoe toevallig - nog een Nederlands gezin en een Nederlands stel) zagen we vier beren op drie verschillende plekken scharrelen langs de oever.
We ontdekten dat zwarte beren soms ook bruin zijn en waren vooral verbaasd over het gemak waarmee we ze konden fotograferen en filmen. Weer een ervaring rijker!

In Clearwater bij het informatiecentrum meteen een gedetailleerde kaart gevraagd en gekregen en onderweg naar de lodge alvast de Spahat Creek Falls bewonderd, die vooral opviel door de vele kleuren van de canyon er omheen. Onze lodge heeft iets weg van een jeugdherberg uit vervlogen tijden, heel gemoedelijk en knus, maar het stikt hier wel van de muggen, voor het eerst eigenlijk.

Helmcken Falls
Tijdens ons verblijf hier hebben we nog wat uitstapjes in het park gemaakt, zoals naar de zeer indrukwekkende Helmcken Falls, met een flink verval in een soort kom, heel apart om te zien. Hier begon er een dag met regenbuien (hadden we nog niet eerder overdag meegemaakt) en gingen we paardrijden, western style, een ervaring op zich. Helaas nam mijn paard de bochtjes nogal krap, zodat ik op enig moment behoorlijk hard met mijn knie tegen een boom knalde. Au en blauw, ondanks het ijs, maar ik kan nog lopen, dus de blessure lijkt mee te vallen.
Van hieruit een lange reisdag naar Whistler, onderweg veel wisselende, maar altijd fraaie landschappen gezien en ook nog een stuk over onverharde wegen gereden, waar we ons eerste wapitihert tegenkwamen en fotografeerden. De komende weken willen we ook nog graag een moose, walvissen, orka's en... een grizzly voor onze lenzen, dan is de Canadese lijst ook compleet.