6 mei 2015

Wat is er toch mis met 'u'?

Vernieuwd
Beste meneer/mevrouw Ruitenberg,
Onze nieuwsbrief is vernieuwd. En daar zijn we best trots op. We helpen je graag om zoveel mogelijk van onze producten en diensten te genieten en we houden je op de hoogte van de allerlaatste technische snufjes. Veel leesplezier!

Vandaag ontving ik de vernieuwde nieuwsbrief van onze vrienden van Ziggo. Wat viel me direct op? Dat ze kennelijk nog steeds niet weten of ze met een man of vrouw van doen hebben. En dat ze ondanks al die beschikbare data en die slimme computersystemen van tegenwoordig die gegevens blijkbaar nog steeds niet kunnen samenvoegen.
Nog veel opmerkelijker vind ik de combinatie van de formele aanhef 'meneer/mevrouw' (ik heb ooit trouwens geleerd dat dames voorgaan, maar dit terzijde) en vervolgens het populaire 'je' als aanspreekvorm. Hoe vreemd het misschien ook mag klinken, maar ik had hier toch absoluut 'u' verwacht...
 
Jong, jonger, jongst
Natuurlijk kijken we met enige afgunst naar het Engels, waar 'you' beide betekenissen heeft - lekker makkelijk. En uiteraard verjongt het klantenbestand van Ziggo, dus is er heus iets te zeggen voor een andere aanspreekvorm die beter past bij een jonger publiek. Hoewel ik me afvraag of de aanhef in combinatie met 'je' dan 'Beste Kevin' zou moeten gaan luiden...
Maar ik ben niet de buurvrouw noch een goede kennis van Ziggo. Daarom geef ik er nog altijd de voorkeur aan om door dit soort dienstverleners met 'u' te worden aangesproken, mondeling en schriftelijk. Dus ook in de vernieuwde nieuwsbrief. En al helemaal als ik 'Beste meneer/mevrouw Ruitenberg' word genoemd.

Geen opmerkingen: