3 juni 2014

Weer even terug 'down under'

TracksDit najaar is het alweer twee jaar geleden dat we onze fantastische rondreis door Australië maakten. Onlangs kwam ik een recensie tegen over de film Tracks, een bijzonder verhaal van een jonge vrouw die met vier dromedarissen en een hond dwars door de Australische outback ging lopen vanaf Alice Springs westwaarts tot aan de Indische Oceaan.
 
Als echte Aussie-fans mochten we deze film uiteraard niet missen. Dankzij de sfeervolle enscenering lieten we ons moeiteloos meevoeren op het ritme van de tocht. De beelden bezorgden me regelmatig kippenvel; ik vond het heerlijk om een deel van dat indrukwekkende continent terug te zien en tegelijkertijd op een andere manier kennis te maken met de cultuur van de inheemse bevolking. Misschien kijk je wel anders naar zo'n film als je eenmaal in Australië bent geweest, omdat je weet dat het er in werkelijkheid ook zo uit kan zien. Wat voel ik me bevoorrecht dat ik iets van de overweldigende Australische natuur in The Red Centre heb mogen ervaren, al beperkte ons verblijf zich tot twee nachten in een 'swag' rondom een kampvuur, waarop ook onze maaltijden werd bereid.


Zo'n driedaagse safaritocht voor toeristen in de 21e eeuw valt natuurlijk in het niet vergeleken met de tocht die Robyn Davidson in werkelijkheid eind jaren zeventig van de vorige eeuw heeft volbracht. De film is dan ook gebaseerd op haar reisverslag en actrice Mia Wasikowska speelt in deze rol de sterren van de hemel. Wat een film! Authentiek,  aandoenlijk, poëtisch, aangrijpend, grappig, ontroerend, bij vlagen zelfs romantisch, en altijd zonder valse sentimenten. Wat mij betreft dus een absolute aanrader!
 

Geen opmerkingen: