8 juli 2011

Lang leve online?
Onlangs las ik in mijn (papieren) NRC een interessante bijdrage over het schrijven van nieuwsartikelen voor internet. Volgens de auteur - zelf journalist van de nieuwspagina van Yahoo! - moet je voor nieuwssites een andere schrijfstijl hanteren dan bij het schrijven van artikelen voor gedrukte media. Internet is een vluchtig medium in vergelijking met kranten en tijdschriften, omdat mensen sneller worden afgeleid door bewegende beelden, banners en advertenties. Daarom adviseerde hij ondubbelzinnige, duidelijke koppen boven artikelen te zetten, om zo te vookomen dat lezers voortijdig afhaken. Ook de artikelen zelf kun je beter kort en bondig formuleren, zonder al te veel woordspelingen of verwijzingen. Ik kon me wel vinden in zijn betoog.
Toeval of niet, een paar dagen later kreeg ik zelf te maken met dit fenomeen: ik mocht de samenvatting van een artikel uit een Duits opinieweekblad vertalen voor een website. Toen ik de Duitse tekst had gelezen, vroeg ik me vrijwel direct al af of dit artikel qua karakter eigenlijk wel geschikt was voor publicatie op een website.  
Voor de koppen en de hoofdpunten uit het nieuws surf ik zelf regelmatig naar nieuwssites zoals nu.nl of de digitale versies van diverse kranten, maar opiniestukken, reportages en achtergrondartikelen lees ik bij voorkeur in de fysieke edities van NRC en FD (om even in Nederlandstalig medialand te blijven - daarnaast lees ik ook graag en veel buitenlandse kranten en tijdschriften). Ik heb gemerkt dat ik de informatie in zulke bijdragen beter kan verwerken als ik ze op papier zie staan dan wanneer ik dezelfde informatie via het beelscherm tot mij neem. Alsof ik dan 'anders' geconcentreerd lees. Afgezien daarvan is het voor mijn ogen een stuk prettiger om een paar uur per dag even niet op een scherm te hoeven focussen. Kortom, ik wissel schermwerk graag af met kranten en tijdschriften en koester mijn abonnement op NRC en FD!

Geen opmerkingen: