25 februari 2011

Talen, goed voor u!
Deze week las ik op Nu.nl een opmerkelijk bericht: hoe meer talen je spreekt, des te kleiner lijkt de kans dat je op latere leeftijd met geheugenproblemen te kampen krijgt. Wetenschappers hebben er weliswaar nog geen verklaring voor kunnen vinden, maar bespreken de resultaten van hun bijzondere onderzoek wel tijdens de American Academy of Neurology die in april in Honululu wordt gehouden.
Gelukkig hoef ik me in dat opzicht geen zorgen te maken en kan me dus rustig verheugen op mijn oude dag. Als je meer dan vier talen spreekt, zou je namelijk vijf keer minder kans hebben op het ontwikkelen van geheugenproblemen dan wanneer je 'maar' twee talen spreekt. Voor alle één- of tweetaligen onder ons lijkt me de boodschap duidelijk: op naar de talencursus! 

Geen opmerkingen: