9 juli 2010

Hoe kom ik uit mijn hoofd?
Deze intrigerende zin las ik afgelopen week in mijn onvolprezen Coachingskalender 2010. Een juweeltje van een vraag! Waar wil je uit? Nou, gewoon, 'uit mijn hoofd'. Geen overbodige luxe voor vertalers, trouwens, want ook zij werken voornamelijk 'in hun hoofd'. Af en toe roep ik thuis wel eens dat mijn harde schijf vol is, vooral als ik dingen zou hebben moeten weten die de kinderen me ooit eens hebben toegefluisterd. Aangezien een mens nu eenmaal niet alles kan onthouden, neem ik dus soms mijn toevlucht tot deze computerbeeldspraak, waarop als snedige reactie volgt: "Dan moet je die maar gauw gaan opschonen."
Toch klinkt het aantrekkelijk om je hoofd zo nu en dan eens even vrijaf te geven. Natuurlijk ontbrak ook het lijstje met tips en mogelijkheden niet: je kunt je bijvoorbeeld concentreren op je lichaam, met als opties yoga en fitness. Zelf doe ik liever aan Pilates en daarbij moet ik me behoorlijk concentreren op de oefeningen, dus dan gebruik ik mijn hoofd toch op een andere manier. Pilates is een geweldige sport, die ik iedereen kan aanraden. Ik krijg er in elk geval altijd veel energie van (maar ik prijs mij dan ook gelukkig met een fantastische lerares!). Ter afwisseling kan ik mijn hoofd trouwens ook prima leeg maken door tussen de middag lekker een rondje te gaan fietsen. Dat is vooral handig als ik 's morgens een Duits-Nederlandse vertaling heb gemaakt en 's middags met Frans-Nederlands aan de slag mag. Andere voorbeelden van het lijstje: je concentreren op niets of op het hier-en-nu, genoemd werden meditatie, hypnose en mindfulness. Zou de vloer dweilen of ramen lappen eenzelfde therapeutisch effect kunnen hebben? Verder werden nog genoemd: ontspannen met muziek, slapen of puzzelen. Kijk, dat laatste doe ik ook graag. Prettig om te lezen dat je met die inspanning 'uit je hoofd' kunt komen - toch een vorm van ontspanning dus.
Het gevoel is mij overigens niet onbekend: zo lang mij kan herinneren doe ik namelijk al aan sport en sinds ik ben gaan werken, merk ik dat ik die lichamelijke inspanning gewoon nodig heb om me geestelijk te goed te kunnen ontspannen. Een gezonde geest in een gezond lichaam, inderdaad. Eén ding miste ik op het lijstje: op vakantie gaan. Ik kan me er erg op verheugen en vind het de ultieme vorm van 'uit je hoofd' komen. Voor ons is het aftellen intussen begonnen...

Geen opmerkingen: