10 juni 2010

Zaken doen in Europa
Een paar dagen geleden ontdekte ik een superhandige manier om de btw-nummers van mijn buitenlandse opdrachtgevers binnen de EU te verifiëren: btw-identificatienummer. Zoals wel vaker het geval was er ook dit keer een duidelijke aanleiding: nadat ik voor het eerst een opgaaf ICP (Intracommunautaire Prestaties) had gedaan over het eerste kwartaal van dit jaar, zoals ons is opgelegd door de belastingdienst, ontving ik een brief van diezelfde belastingdienst met de mededeling dat ik in die opgaaf een verkeerd btw-identificatienummer had opgevoerd. In de bijlage bij die brief stond de afnemer in kwestie keurig genoemd, compleet met 'opgegeven btw-identificatienummer'. Tja, alle begin is moeilijk en zulke dingen gebeuren soms. Volgens de belastingdienst moest ik zorgen dat ik voor een bepaalde datum met het juiste nummer op de proppen kwam, want anders zwaaide er wat: ik riskeerde een verzuimboete omdat ik 'dan niet (tijdig) een juiste opgaaf ICP zou hebben ingediend' en bovendien een naheffingsaanslag omzetbelasting en eventueel een boete (die overigens niet verder werd gespecificeerd). Uiteraard ben ik direct bij de afnemer in kwestie gaan informeren en het bleek dat er twee cijfers ontbraken. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een manier om het btw-nummer van deze afnemer te checken en zo belandde ik op deze praktische pagina op de Europa-website. Vreemd genoeg kun je deze gegevens niet opvragen via de website van de belastingdienst zelf, een gemiste kans. Ik ben er zelf achter gekomen door te googelen op btw-identificatie en verifiëren. Die moeite wil ik jullie liever besparen, vandaar dat ik jullie graag laat delen in deze praktische vondst!

Geen opmerkingen: