7 mei 2010

Dag van Europa
Vandaag weer iets geleerd: a.s. zondag is het niet alleen moederdag (zouden mijn tieners daar ook aan denken?), maar ook de Dag van Europa. In de EU-landen wordt Europadag al sinds 1985 gevierd om stil te staan bij het feit dat de Franse minister Robert Schuman op 9 mei 1950 een verklaring uitsprak, waarin hij opriep tot de oprichting van een supranationale Europese organisatie, die later zou uitgroeien tot de Europese Unie. Arme ambtenaren in Brussel, Luxemburg en Straatsburg dacht ik nog toen ik het las, ze hebben namelijk recht op een vrije dag, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat er Europese ambtenaren op zondag aan het werk zijn. Wie weet krijgen ze dit jaar dan maandag 10 mei allemaal vrij? Het artikel dat ik daarover vandaag voor Presseurop vertaalde stond gisteren in de Frankfurter Allgemeine Zeitung en verschijnt in vertaling a.s. zondag op de website (www.presseurop.eu).
Op moederdag ga ik traditioneel altijd even bij mijn eigen moeder langs en dat doen we dit jaar natuurlijk ook, als we ons tenminste een weg weten te banen door de kluwen wielrenners, die uitgerekend ook op die dag een etappe rijden, van Amsterdam naar Utrecht, in de Giro d'Italia (!). Toch een Europees tintje dus, zondag. 

Geen opmerkingen: