29 april 2010

Zieke zzp-ers
Vorige week overkwam mij iets dat meer Nederlanders vaker treft, maar waar ik tot nu toe aan was ontkomen: ik werd zondagnacht flink ziek. Als werknemer bel je dan je baas, maar zzp-ers moeten in zo'n geval meestal iets meer werk verzetten. Maandagochtend heb ik zo snel mogelijk via mijn mobiel de twee opdrachtgevers gewaarschuwd voor wie ik met vertalingen bezig was. Opgelucht vanwege het begrip en de beterschapswensen die ik van hen ontving, zonk ik al snel weer weg in koortsdromen, om uren later wakker te schrikken van de gedachte dat ik nog een opdracht had liggen. Helaas had ik de gegevens van die opdrachtgever niet in mijn mobiel staan en voelde ik me werkelijk hondsberoerd. Uiteindelijk heb ik me dinsdagochtend naar zolder gesleept om via de pc ook deze opdrachtgever te informeren. Gelukkig ondervond ik opnieuw veel begrip en kreeg ik het advies om vooral goed uit te zieken. Dat kon ook haast niet anders, want zelfs toen het lichamelijk duidelijk beter ging, bleef mijn hoofd zich nog steeds heftig verzetten tegen beeldschermen en dat maakt vertalen tamelijk lastig. Natuurlijk is iedereen wel eens ziek, maar ik vond het buitengewoon vervelend en voelde me bijna schuldig tegenover mijn opdrachtgevers, omdat ik mijn toezeggingen niet waar kon maken. Een bijkomend nadeel voor zieke zzp-ers is dat je meestal een aantal opdrachtgevers tegelijk op de hoogte moet stellen - je kunt je immers niet bij een centraal punt afmelden. Gelukkig bieden de vele moderne technische snufjes ook hier uitkomst: via mijn mobiel kon ik mijn inkomende mail checken en beantwoorden - daar hoefde ik mijn bed dus niet voor uit. En de draadloze telefoon lag gewoon naast mijn bed. Toch heeft ziekte bij zzp-ers een flinke keerzijde: niet werken betekent geen omzet en dus ook geen inkomen. Zelfstandige vertalers zonder personeel worden nu eenmaal niet doorbetaald bij ziekte - en hoewel vaak wordt beweerd dat ondernemers nooit ziek zijn, heb ik afgelopen week het tegendeel ervaren. Daarom ben ik blij dat ik in goede jaren een flinke buffer heb opgebouwd. Een advies van mijn accountant, dat ik niet alleen ter harte heb genomen, maar hierbij ook graag doorgeef!

Geen opmerkingen: