19 maart 2010

Leuker kunnen we het niet maken...
... wel gemakkelijker. De slogan van de belastingdienst irriteert mij in deze periode van het jaar altijd net even meer dan anders. Zo gemakkelijk vind ik het vergaren van alle administratieve informatie namelijk niet en bovendien is het bepaald niet mijn favoriete bezigheid. Geef mij maar een pittige tekst om te vertalen! Ik vrees dat mij, als echte alfa, al dat gegoochel met cijfers helaas niet echt in de genen zit. Toch kan ik wel intens genieten van mijn fraai opgemaakte tabellen en vooral van de totale bedragen onder de streep! Over het bedrijfsresultaat van vorig jaar kan ik kort zijn: ik heb weinig hinder ondervonden van de economische crisis. Het aantal vertaalopdrachten bleef stabiel en mijn inkomsten dus ook. Het enige minpuntje was dat het soms wat langer duurde voordat mijn facturen betaald werden, maar dan praten we over een paar weken, gelukkig niet over maanden. De map met administratieve gegevens ligt sinds vanmiddag bij mijn accountant en dat is een regelrechte opluchting, want bij hem is mijn financiële zieleheil in vertrouwde handen. Ieder zo zijn vak. Voorlopig ben ik weer gevrijwaard van het zoeken naar jaaroverzichten en dergelijke bewijslast. De rest van het jaar hoef ik alleen maar BTW af te dragen en dat doe ik nu al een aantal jaren netjes digitaal, dus dat is zo gebeurd.
Helaas wordt het dit jaar voor zzp-ers op belastingvlak ook niet echt leuker of gemakkelijker, want we worden geacht weer een nieuw formulier te gaan invullen, de aangifte intracommunautaire diensten. Tot voor kort konden we die opgaaf gewoon tegelijk doen met de BTW-afdracht, lekker praktisch op een formulier. In zijn onmetelijke wijsheid heeft de belastingdienst nu echter besloten dat het anders moet. Het waarom van deze maatregel ontgaat mij enigszins en ik vermoed dat met mij ook maar bitter weinig ondernemers zitten te wachten op alweer een extra administratieve handeling. Hoezo gemakkelijker? Hoezo leuker? Maar ach, alles went, uiteindelijk, zelfs zo'n nieuwe belastingtrend. 

Geen opmerkingen: