15 september 2009

Ane Brun & Koop 'Island Blues'

Zo hoor je ook nog eens wat (I)
Vandaag mocht ik twee muziekrecensies vertalen over een cd van een Noorse zangeres, Ane Brun, en over een cd van een band, van wie ik nog nooit had gehoord. Lang leve internet: je kunt via YouTube tegenwoordig veel muziek beluisteren (en bekijken) en zo kreeg ik een beter idee van het genre waarin deze muzikanten zich thuis voelden. Een absolute verrijking als naslagwerk voor vertalingen en weer eens iets heel anders dan een woordenboek. Voor mij waren de filmpjes van onschatbare waarde ter illustratie bij deze teksten, die in zeer poëtisch Frans waren geschreven. Tot mijn verbazing bleek Ane Brun in mei dit jaar nog een concert te hebben gegeven in Tivoli, bij wijze van spreken bij ons om de hoek in Utrecht! Daarom leek het mij hoog tijd om ook eens iets 'live' te laten zien en horen via mijn blog! Je hoeft alleen maar de link Ane Brun & Koop 'Island Blues' bovenaan deze tekst aan te klikken om het filmpje te starten. Ik vond dit een heel apart en vrolijk nummer van deze Ane Brun, samen met het Zweedse duo als begeleiding. Op haar website stond ook nog een ander YouTube-filmpje, een registratie van een live concert, vol ijle klanken en met een enorme ijsblauw oplichtende boom op het podium, maar dat nummer sprak mij duidelijk minder aan... wordt vervolgd!

3 opmerkingen:

Hette zei

Hallo Elsowina,

Met veel belangstelling heb je blog over het wel en wee van het vertalersleven gelezen. Erg interessant, vooral omdat ik, zoals het er nu naar uitziet, ook freelance wil gaan vertalen. Ik kom ook uit de Antwerpse vertaalschoot (afgestudeerd 2004) en ik woon nu in Duitsland. Het is echter niet makkelijk om zoiets op te starten.
Hartelijk dank voor je berichtjes uit het 'echte' leven!

Diets en Deutsch Vertalingen zei

Beste Hette,

Dank voor je reactie! Ik wens je in elk geval veel succes met je freelance vertaalwerk. En mocht je op zoek zijn naar opdrachten en/of reacties en vragen van onze internationale collega-vertalers, surf dan vooral ook eens naar proz.com...
Groetjes,
Elsowina

Anoniem zei

Bedankt voor een interessante blog