5 juni 2009

Telefoonterreur
Niets hinderlijkers dan het gerinkel van de telefoon als je net lekker zit te vertalen! Deze week was het een aantal dagen achter elkaar raak: kennelijk hadden verschillende bedrijven bedacht dat het weer eens hoog tijd was voor actie. Zo word je als ondernemer nu ook al lastiggevallen met 'speciale aanbiedingen' om van energieleverancier te veranderen of om 'geheel vrijblijvend uiteraard' een afspraak te maken voor een adviesgesprek over bedrijfsbeveiliging (de oogst van deze week). Het patroon bij al dit soort gesprekken is steevast hetzelfde: de medewerk(st)er van het callcenter ratelt in hoog tempo zijn of haar naam op, waarbij je vaak niet goed verstaat namens welk bedrijf er wordt gebeld. Na dit supersnelle introductieriedeltje krijg je meestal de vraag of je mevrouw of meneer X van bedrijf Y bent. In mijn geval is de bedrijfsnaam voor sommige mensen blijkbaar al een struikelblok, want ik krijg soms de wonderlijkste verhaspelingen te horen. Maar deze week maakte één van de bellers het wel heel bont: ze meldde zich alleen met haar eigen naam en vroeg of ze sprak met 'mevrouw Houtwerf'. Ik barstte ter plekke bijna in lachen uit, wist me nog net te beheersen en antwoordde, geheel naar waarheid, dat ze mevrouw Ruitenberg aan de lijn had en dat die kantoor hield aan de Houtwerf. Even bleef het oorverdovend stil aan de andere kant van de lijn en ik had op dat moment dolgraag haar gezicht willen zien! Vervolgens klonk het een beetje benepen: Bent u dan wel van het bedrijf 'Diets & Deutsch Vertalingen'? Jammer genoeg kan ik hier niet nadoen hoe ze dat uitsprak, maar ergens in de verte leek het inderdaad op mijn bedrijfsnaam. Tot haar grote opluchting kon ik dat beamen, hoewel ik absoluut niet geïnteresseerd was in haar aanbod. Dit keer heb ik de dames en heren van het callcenter telkens verzocht mij niet langer lastig te vallen, omdat ik midden in een vertaling zat met een strakke deadline die ik graag wilde halen. Zonder uitzondering wensten ze mij daarop heel beleefd 'nog een prettige dag verder'!

Geen opmerkingen: