23 juni 2009

Nationaal Vertaalcongres
Afgelopen vrijdag werd in Eindhoven het Nationaal Vertaalcongres gehouden, georganiseerd door de mannen van Teamwork (www.teamwork.nl), met de opruiende titel: 'Het moet anders'. De zaal vulde zich al snel met vele collega's, zelfstandig gevestigde vertalers en inhouse vertalers, maar ook directeuren/eigenaren van grote en kleine vertaalbureaus waren van de partij. Het werd een memorabele dag met een groot aantal prikkelende presentaties, waarin vragen werden opgeworpen als 'Kan een goede vertaling ook gratis zijn' en verder een aantal nieuwe ontwikkelingen werd besproken, zoals 'crowdsourcing', 'community-based' vertalingen en 'fansubbing' (daarover een andere keer meer). Het zeer gevarieerde programma bood voor elk wat wils. Een greep uit de onderwerpen: positionering van/voor vertaalbureaus, het werken met externe revisoren, de voor- en nadelen van lidmaatschap van vertalersplatforms als ProZ (http://www.proz.com/) of zakelijke netwerken als LinkedIn, maar bijvoorbeeld ook: hoe gaan we de crisis te lijf? Zelfs Twitter passeerde nog even de revue... waarop één van de deelnemers verzuchtte dat we daar toch met zijn allen helemaal geen tijd voor hadden. Mijn eigen bescheiden bijdrage (nut van een website/weblog voor een zvp-er, een zelfstandig vertaler zonder personeel) had bij nader inzien wel beter gekund, maar ineens kreeg ik het een beetje benauwd, zo vlak voordat ik het podium op mocht. Bovendien was ik na een wervelende workshop aan de beurt en daar werd ik zo mogelijk nog zenuwachtiger van. Ter verdediging kan ik aanvoeren dat vertalen mijn vak is, presenteren duidelijk (nog) niet, maar het was me de vuurdoop dan ook wel voor een publiek van ruim 100 personen in de zaal! Maar leerzaam vond ik het zonder meer.Tussen de bedrijven door en na afloop bij de borrel heb ik gezellig kunnen bijpraten met oude bekenden, leuke nieuwe contacten kunnen leggen en zelfs herinneringen kunnen ophalen aan onze studietijd in Antwerpen met een van mijn studiegenotes uit die periode. Als spreker op het congres was ik uitgenodigd om een hapje te blijven eten, samen met de andere sprekers, en dat bleek een uiterst plezierige afronding van een bijzonder inspirerende dag. Moe maar voldaan en met veel stof tot nadenken keerde ik samen met een van de andere spreeksters 's avonds terug naar het station Eindhoven, in de verwachting dat we de trein van 21.30 uur naar Utrecht nog wel zouden halen. Dat is ons inderdaad ook gelukt: die trein vertrok namelijk met een ruime vertraging al om 21.55 uur... Helaas ben ik nog niet aan de Twitter, dus moest ik het thuisfront ouderwets sms-en dat het iets later werd.

Geen opmerkingen: