11 juni 2009

Bijzondere gasten
Soms zit je nietsvermoedend tussen de middag een boterhammetje te eten en blijk je ineens gezelschap te hebben gekregen. Dat overkwam mij vandaag: er liep zomaar een groene specht door het gras! Hadden we een paar weken geleden nog een draaihals (familie van de specht) in de tuin, nu was deze tamelijk zeldzame en schuwe vogel hier op zoek naar... mieren. Toevallig hebben we inderdaad behoorlijk wat mierennesten in de tuin, dus wij zijn alleen maar blij dat specht & co. de bewoners daarvan komen verorberen.
Onlangs moesten we tot onze grote schrik constateren dat de familie mier de weg naar binnen had ontdekt, in een van onze kamerplanten was gekropen en daar een flink nest had gebouwd. De plant overleefde deze miereninvasie helaas niet en moest dus ontmanteld worden, buiten op het terras. Er viel een grote hoeveelheid poppen op de grond en daar bofte deze groene specht nu dus mee. In ons onvolprezen 'Beste vogelboek' las ik namelijk dat spechten graag mieren en hun poppen lusten. Waarschijnlijk heeft onze gast zijn honger prima kunnen stillen, want ik zag hem woest pikken tussen de klinkers van ons terras. Intussen sloop ik dichterbij het raam om toch een paar foto's van deze prachtige vogel te kunnen maken. Af en toe keek hij even verstoord op, om vervolgens weer gewoon door te gaan met eten zoeken. Spechten beschikken over een lange, kleverige tong, een uitstekend instrument om mieren tussen de stenen vandaan te halen. Van mij mogen deze fraaie vogels best vaker langs komen! Ik heb liever dat zij de mieren opruimen dan dat ik ze met mierenlokdoosjes (of zwaarder geschut) uit tuin en plant moet verwijderen... Toch vind ik het wel vreemd dat zowel de draaihals als de groene specht in onze tuin zijn beland. Beide vogels horen immer thuis in loofbossen en onze tuin grenst toch echt aan het weiland van de boer! Navigatiefoutje misschien?

(klik op de foto's voor een betere weergave)

Geen opmerkingen: