14 oktober 2008

Netwerken op een andere manier
Wat kan het soms heerlijk zijn om na een dag vertalen in mijn uppie achter mijn computer naar Utrecht af te reizen en daar, onder het genot van een goede maaltijd in een gezellig restaurant in aangenaam gezelschap van een aantal andere werkende vrouwen, al dan niet met een eigen bedrijf, prettig te netwerken. Wat mij betreft haast een vorm van ontspanning! Vanavond is het weer zover: onze zeswekelijkse netwerkbijeenkomst, Zin in netwerken. Dit keer ontmoeten we elkaar in Lokaal Negen, waar ik nog niet eerder ben geweest. De organisatie van dit netwerk is in handen van Astrid van de Kerkhof, eigenaresse van communicatiebureau Zint, communicatie die verbindt (zie onder 'Mijn favoriete links'). Het concept bevalt mij prima: van gedachten wisselen met een aantal vrouwen, een steeds wisselende club, dus ook steeds andere verhalen. Laagdrempelig, gezellig en vooral net even anders dan reguliere netwerken. We luisteren niet alleen naar elkaars verhalen, maar kunnen ook zelf een vraag aan de groep voorleggen. Vervolgens brainstormen we in groter of kleiner verband over zo'n vraag en aan het eind van de avond gaat de vraagstelster vaak naar huis met een aardig lijstje tips en adviezen. Ik merk dat dit concept goed bij mij past. Het vormt een prettige aanvulling op het netwerk van collega-vakgenoten dat ik al een aantal jaren opbouw via de workshops van Teamwork (www.teamwork.nl) en het virtuele netwerk via Proz.com, het internationale platform voor vertalers, dat me in de twee jaar van mijn lidmaatschap al een aantal nieuwe opdrachtgevers heeft opgeleverd. Met de vrouwen van vanavond gaan de gesprekken vaak over hele andere aspecten van het werkend bestaan, het ondernemerschap en alles wat daarbij hoort. Ik steek er veel van op en vind dit concept niet alleen bijzonder interessant, maar ook leerzaam en effectief. Vanavond hoop ik vooral een afspraak te kunnen maken met een beeldend vormgeefster/grafisch ontwerpster over een aanpassing van mijn 'huisstijl'. Ingegeven door een acuut gebrek aan visitekaartjes...

Geen opmerkingen: