5 mei 2008

Mobiel werken onderweg...
Ze weten het altijd zo fraai te presenteren in folders en advertenties: KPN, Vodafone, T-Mobile, alle aanbieders van mobiele telefonie kakelen zo hard mogelijk om de gunst van de consument, opdat wij allen maar zoveel mogelijk onderweg mobiel blijven internetten en dan vooral via hun abonnementen uiteraard. Voor die ene week in het jaar dat ik mobiel onderweg wil werken, juist ja, op de camping in de meivakantie, en dan vaak ook alleen maar om een (uit)lopend project af te maken, zocht ik naar de ultieme oplossing. Mijn eigen provider had alleen maar hele dure internetabonnementen in de aanbieding, zonde van mijn zuur verdiende geld! Maar ja, de afgelopen maand was qua planning redelijk desastreus verlopen, met als gevolg dat ik inderdaad het nodige werk en de laptop moest meenemen naar ons vaste stekkie bij Elburg aan de overkant van het water.
Nu was de hoeveelheid werk gelukkig nog te overzien en dankzij de redelijk unieke 'prepaid datacard' van een concurrent (de aanbieder met de rode steunkleur, meer reclame zal ik niet maken) kon ik vanuit de caravan verbinding maken met de hele wereld. Jammer genoeg had ik niet goed opgelet bij het installeren. De binnengekomen e-mail kon ik weliswaar zonder problemen ophalen en ik kon alle bijlagen ook netjes openen en opslaan, maar zodra ik een mail wilde beantwoorden, begon het gedonder: ik kreeg ze maar niet weggestuurd in Outlook. Uiteindelijk als noodoplossing dan maar via de webmail, totdat ik ontdekte dat het soms wel meer dan een dag duurde voordat die mail werd bezorgd. Om op 30 april een vertaling te kunnen leveren aan een vertaalbureau in Duitsland, waar men zich niets aantrok van onze koninginnedag en dus gewoon aan het werk was, reed ik daarom toch maar terug naar kantoor - dan wist ik tenminste zeker dat de vertaling van de reisgids (een vrij groot document) via een veilige lijn en direct werd verstuurd. Normaal gesproken had ik die vertaling al voor de meivakantie afgemaakt en verstuurd, ware het niet dat de planning van een serie jaarverslagen ernstig uitliep, zodat de drukproeven, die ik normaal gesproken meestal eind maart mag nakijken, nu pas half april kwamen, gloeiende haast hadden, maar vooral middenin de vertaalperiode van de reisgids vielen, waardoor kostbare reisgidsvertaaluren verloren gingen.
Eind april stond een nieuw, redelijk omvangrijk project op stapel. Het bronmateriaal daarvan, overigens ook afkomstig uit Duitsland, werd dagen later aangeleverd dan toegezegd, maar daar bleken ze geen rekening te hebben gehouden met 1 mei, Hemelvaartsdag enzovoorts. Paniek in de tent! Gek genoeg wil die opdrachtgever de vertalingen deze week ineens twee dagen eerder hebben, hoewel we nog zo'n slordige 5 werkdagen aan bronmateriaal missen ...?? Maar ik dwaal af, het ging over mobiel werken, dat dus zo zijn voor- en nadelen heeft. Nadere bestudering van de folder "Hoe installeer ik mijn datacard" leerde mij dat je je officieel moet aanmelden bij 'My XXX' naar analogie van Mijn Postbank en een account moet aanmaken om je e-mail te kunnen versturen. Als zakelijke klant moet je dan natuurlijk een uitreksel van de Kamer van Koophandel meesturen en in al dat soort bureaucratie had ik vorige week niet zo veel zin. Daarentegen ging het opwaarderen van de prepaid datacard bijzonder vlot via Ideal - die manier van internetbankieren had ik ook nog maar net ontdekt. De eerste keer lukte dat prima, werkelijk ideaal. De tweede keer kreeg ik steeds SMS-jes waarin stond dat mijn tegoed met bedrag X was verminderd, maar geen bericht dat het was verhoogd. Vreemd, via Mijn Postbank had ik immers gezien dat het bedrag wel was afgeschreven. Maar wacht eens even, met welk mobiele nummer eigenlijk? Klopten die laatste twee cijfers wel? Nee dus, naar nu blijkt heb ik een mij volkomen onbekend mobiel nummer per ongeluk opgewaardeerd door de laatste twee cijfers om te draaien! Vandaag maar gauw even een mailtje gestuurd naar de provider. Zonde toch van dat geld en stel dat het nummer in kwestie bij een abonnement hoort? Wat zou er dan gebeuren? Wordt vervolgd, vrees ik.

Geen opmerkingen: