18 maart 2008

Winterviolen en lentekriebels
De overgang van zonnig, warm Florida naar stormachtig, koud Nederland, in combinatie met een naijlende jetlag, viel ons de eerste dagen na terugkomst wat zwaar. Kennelijk had de zon zich hier tijdens onze afwezigheid ook niet onbetuigd gelaten, want behalve sneeuwklokjes en krokussen staken ook een paar tulpen hun kopjes al fier boven de aarde uit. De natuur leek aan het voorjaar te zijn begonnen en ik kreeg spontaan de kriebels om ook de potten alvast van lentebloemen te voorzien. In dat verband blijf ik het maar vreemd vinden dat we eind februari 'voorjaarsvakantie' hebben, terwijl het dan in mijn beleving toch echt nog hartje winter is. Aangezien ik maar niet kan wennen aan deze minachting van de seizoenen blijf ik het hardnekkig 'krokusvakantie' noemen, omdat ik vind dat die naam de lading veel beter dekt. Laten we de aanduiding 'voorjaarsvakantie' maar reserveren voor de week (of weken, zoals dit jaar, als Hemelvaart en Pinksteren in dezelfde periode vallen) rond Koninginnedag, die nu 'meivakantie' heet, maar dit terzijde.
Pasen valt dit jaar vroeg en daarom heb ik afgelopen weekend een vrolijke krans geknutseld. Het resultaat ligt te pronken naast de nieuwe voordeur. Binnen hebben we ook een beetje versiering aangebracht, hoewel iets minder uitbundig. We hadden nog even het plan opgevat om alsnog een voorseizoensplek op de camping te reserveren, maar met de drukke zaterdagmiddagen vol hockeywedstrijden tot bijna eind mei in het verschiet hebben we daar toch maar vanaf gezien. Bovendien leek het mij nogal koud om eind maart al te gaan kamperen. Mijn vermoeden werd bevestigd door de weersverwachting voor het Paasweekeinde: met zo'n 5 graden overdag vind ik het op de camping niet echt aangenaam vertoeven. Beneden in de woonkamer op dit moment trouwens ook niet, omdat de vloerverwarming nog moet worden aangesloten. Vandaag is het precies zes weken geleden dat de basis voor de vloerverwarming werd gelegd, dus een dezer dagen worden wij van het relatieve kou lijden verlost en dat werd tijd ook! Daarmee komt meteen het definitieve einde van de verbouwing in zicht. Onze oorspronkelijke planning van twee weken blijkt iets te optimistisch te zijn geweest - het zijn heel wat meer weken geworden. Maar onder de streep telt natuurlijk vooral het resultaat en daar zijn we meer dan tevreden mee!

Geen opmerkingen: