30 november 2007

Over zwoele geurtjes en bomen als bouwmateriaal
Deze week mocht ik me opnieuw storten op nogal uiteenlopende vertaalopdrachten. Zo ben ik een paar dagen bezig geweest met teksten voor een website van een parfumwinkel, waarin ik allerlei geurtjes en kleurtjes tegenkwam die wonderen beloofden. In de lijst stond zowaar ook mijn eigen zomergeurtje... Het ene parfum geurde nog zwoeler en sensueler dan het andere en ook bij de foundations kon je kiezen uit vele goede eigenschappen: de een gaf een matte teint, de ander hydrateerde en verzorgde de huid en weer een ander werkte de fijne lijntjes weg. Kortom, ik ben weer helemaal op de hoogte van de nieuwste trends in make-upland. Voor de broodnodige achtergrondinformatie had ik afgelopen week een paar glossy's gekocht waarin vaak advertenties staan voor parfum en cosmetica of waarin redactioneel aandacht wordt besteed aan nieuwe trends op het gebied van cosmetica. Dus bracht ik mijn koffie- en theepauzes door met lekker bladeren en lezen, waarna ik snel achter de pc kroop om de verworven kennis creatief om te zetten in een geschikte Nederlandse beschrijving. Nadat ik deze vertaling had ingeleverd, kreeg ik een heel ander onderwerp onder ogen: artikelen over architectuur. Een van de thema's was het bouwen met 'levend materiaal', in casu bomen. Ja, je leest het goed. Er zijn architecten die zich verdiept hebben in de eigenschappen van bomen en in hun ontwerp bomen combineren met bijvoorbeeld stalen looproosters. Jammer genoeg zijn er nog niet zoveel toepassingsmogelijkheden, omdat je nu eenmaal niet overal bomen wortel kunt laten schieten, maar het idee sprak me erg aan. Bij deze loopbrug (zie foto) is handig gebruik gemaakt van het feit dat bomen geneigd zijn de spanning op hun bast te verdelen en meer hout gaan vormen op plekken waar de spanning hoger is dan elders. Als je de bomen dicht tegen een stalen buis laat aangroeien, dan ontstaan er verdikkingen op de knooppunten en zo kun je dus een soort loopbrug maken die volledig rust op een rijtje boompjes aan weerszijden. Enig probleem: de boompjes groeien, dus het loopgedeelte stijgt na verloop van tijd. Helaas meldde het artikel niet hoe de architecten dat probleem dachten op te lossen....

Geen opmerkingen: