1 november 2007

Halloween
Gistermiddag toen het begon te schemeren hebben we de 'doodskop' in onze voortuin van een flakkerlichtje voorzien en de mistmachine in de waterbak aan het werk gezet. Voor we het wisten, straalde onze tuin een griezelig Halloween-sfeertje uit. Natuurlijk heb ik getracht dit fraaie geheel op de gevoelige plaat vast te leggen, maar mijn fototoestel kon de subtiele sfeer niet aan: als ik hem liet flitsen, kreeg ik een overbelicht, kil plaatje en zonder flits zag je alleen een vlammetje dansen ... de rest moest je dan maar raden. Niet zo'n succes dus. Jammer! Dan maar een paar andere plaatjes uit de hoed getoverd! Over het algemeen hoef ik niet zo nodig mee te doen met uit Amerika overgewaaide tradities (de kerstman komt er bij ons niet in, onze voordeur staat wagenwijd open voor de goede Sint), maar voor Halloween maak ik graag een uitzondering. Ik vind het een grappige traditie, niet zozeer om de 'trick-or-treat', maar meer vanwege de gekke fratsen die je kunt uithalen met pompoenen, spinnen en andere griezels. Een paar jaar geleden gingen we in de herfstvakantie vaak met zijn allen naar Six Flags. Het park werd in een Halloween-sfeertje gebracht, niet alleen met mistmachines, akelig klinkende muziek, speciale griezelvoorstellingen en grafzerken die open- en dichtklapten, maar om de stemming erin te houden, liepen er bovendien allerlei lubuger geklede en geschminkte figuranten rond. Vooral als het dan ging schemeren en we niets vermoedend langs de attracties banjerden, schrokken we ons een hoedje als we ineens kettingen achter ons hoorden rammelen, of als iemand met zijn zwarte cape ineens vlak langs ons gezicht streek. Toch hebben we er ook vaak genoeg de slappe lach van gekregen, hoor. En in het pikkedonker een ritje in de Robin Hood (voor de kenners) was een ervaring op zich. Het bezoek werd in de weekenden steevast afgesloten met een fraaie lasershow - daarna gingen de poorten dicht en reden alle bezoekers en masse over de stikdonkere polderweg richting Harderwijk. Pas als we daar aankwamen, kreeg ik het gevoel dat we weer in de bewoonde wereld waren beland. Dit jaar zijn twee van de kinderen met vrienden/vriendinnen gegaan - er wordt nog steeds aandacht besteed aan Halloween, maar lang niet meer zo uitgebreid. Had ik het toch niet zo gek bekeken, om dit jaar dichter bij huis te blijven ...

Geen opmerkingen: