14 oktober 2007

Kinderboekenweek
Zelf lees ik al sinds letters geen geheimen meer voor mij hebben - graag en veel. In mijn jeugd mocht ik niet vaker dan twee keer per week naar de openbare bibliotheek om boeken te ruilen (kennelijk lag het gevaar van een leesverslaving op de loer....). Telkens nam ik de maximaal toegestane hoeveelheid van vier leesboeken mee naar huis en soms ook nog interessante studieboeken. Maar ja, wij hadden thuis geen televisie en computers bestonden nog niet. Kinderboekenweek gelukkig wel en van mijn ouders mochten wij in die week altijd een boek uitkiezen. Ik koester dan ook warme herinneringen aan het rondneuzen in een boekwinkel, het eindeloos kwijlen bij de fraaie kaften en illustraties, de geur van een nieuw, opengeslagen boek en aan de twijfel bij het kiezen. Ik kan me niet herinneren of er toen ook al thema's aan de kinderboekenweek waren verbonden, maar het thema van 2007, Sub Rosa, sprak me bijzonder aan. De liefde voor boekwinkels is gebleven en zo liep ik gisteren maar al te graag bij Broese in Utrecht naar binnen, zoekend in de kasten naar een lekker leesboek voor mijn kinderen, want die traditie van thuis geef ik met alle plezier door aan mijn eigen kroost. Geheimzinnig, spannend en met veel fantasie geschreven - precies het soort boeken dat ze graag lezen. Zulke fantasyspellen doen ze ook graag op de computer, maar daarover een andere keer meer. Op verzoek van mijn dochter ging ik op zoek naar deel twee van de serie De clan van de Wolvin en voor mijn zoon vond ik deel twee van de serie over Artemis Fowler, De Russische connectie. Het bleek een schot in de roos, voor allebei! Voor mezelf kies ik dit jaar geen Nederlands kinderboek uit, maar een Duits: Tintentod van Cornelia Funke, het laatste deel van de serie die begon met Tintenherz en Tintenblut. Hoofdpersoon van deze serie is Meggie, een meisje dat van haar vader wil leren hoe ze zelf in een verhaal kan stappen. Deze boeken vertellen niet alleen een tamelijk mysterieus verhaal, maar ze zijn ook nog eens bijzonder spannend geschreven. Funke vertelt zo meeslepend dat je haar boeken in een ruk uitleest. Qua thema passen ze perfect bij de kinderboekenweek hier in Nederland, alleen moet ik het boek nog even in Duitsland bestellen...
Grappig vond ik dat dit jaar wel dat het thema een Latijnse uitdrukking was: Sub Rosa betekent letterlijk "onder de roos" en wordt blijkbaar al sinds de 16e eeuw gebruikt in de betekenis van "in het geheim". Het klink in elk geval lekker spannend!

Geen opmerkingen: