7 mei 2007

Mobiel kantoor
Vanwege de meivakantie bivakkeerden wij (met een zeer gevarieerd gezelschap aan pubers, op het hoogtepunt waren het er zes en ze bleven allemaal slapen) afgelopen week op onze voorseizoensstek aan het Veluwemeer. Een rechtgeaarde zelfstandige zonder personeel blijft bereikbaar en zorgt ervoor dat alle (kantoor)werkzaamheden op een andere plek kunnen doorgaan - dat lukt mij meestal zonder enig probleem. Elke zichzelf respecterende camping beschikt tegenwoordig immers over een internetcafé of een Hotspot, dus e-mail ontvangen of surfen op het internet is dan een fluitje van een cent. Met een USB-stick haal ik eventuele opdrachten via de webmail binnen en ga vervolgens op de laptop zitten vertalen. Ook 'onze' camping behoort tot de categorie 'modern', dus vol goede moed toog ik naar het internetcafé om een 'surftegoedbon' te kopen. Wie schetst echter mijn verbazing toen de dame achter de balie me vertelde dat dat niet zoveel zin had, omdat de internetverbinding er al anderhalve week uit lag. Ze had bovendien geen idee wanneer de verbinding weer zou werken. Fijn! Op naar de receptie, navraag gedaan, uitgelegd waarom dat voor mij toch wel belangrijk was, maar daar kreeg ik alleen een tamelijk ongeloofwaardige toezegging dat het probleem hun hoogste prioriteit had ... Gelukkig zijn de meeste mobiele telefoons tegenwoordig ook voorzien van mogelijkheden om e-mail te ontvangen, zo ook mijn toestel. Het betekende wel dat ik elke keer moest inbellen, relatief lang wachten, maar ik kreeg de mail inderdaad binnen. Alleen met te grote berichten en met bijlagen wist mijn Nokia geen raad - heb ik waarschijnlijk toch een te goedkoop toestel gekocht. Dankzij deze moderne technieken ben ik afgelopen week geen opdrachten misgelopen en dit keer hoefde ik maar twee keer terug te rijden naar kantoor. Dat was weer even wennen, trouwens, al die file! Mijn woon-werk-verkeer beperkt zich normaal gesproken tot twee trappen in huis en nu moest ik ruim 80 km overbruggen. Ik besloot me zo min mogelijk op te winden over mijn medeweggebruikers die, net als ik, over de snelweg kropen en heb heerlijk ouderwets zitten meezingen met de radio. Als beloning kwam ik bij stralend weer terug op de camping en dan kon ik met een glaasje rosé en een boek in de zon lekker bijkomen totdat we aan tafel gingen. Kortom, we hebben een heerlijke vakantieweek gehad. Het enige wolkje aan de hemel wordt de afrekening voor deze maand van mijn mobiele telefoon. Al dat inbellen zal immers wel een aardige duit hebben gekost .. en is zijn prijs dubbel en dwars waard geweest!

Geen opmerkingen: