4 april 2007

Als de lente komt (2)...
Een tijdje terug werd in het Nederlandse forum van Proz.com (zie onder Mijn favoriete links) de vraag gesteld wat er nu ook alweer zo leuk was aan Nederland. De vraagstelster zou, na een aantal omzwervingen in het buitenland, terugkeren naar ons kikkerlandje en vroeg zich af waar ze zich nu het meest op zou kunnen verheugen. Grappig om te lezen waren de tips en adviezen die mijn collega-medelanders, al dan niet met standplaats Nederland, op het forum aandroegen. Een hele serie bekende en minder bekende hoogstandjes uit de Nederlandse keuken kwam voorbij, variërend van kroketten, het patatje-oorlog, hagelslag en pindakaas, drop en de frikandel tot aan Hollandse nieuwe met uitjes en karnemelkse pap met stroop (vond ik vroeger afschuwelijk, ik was meer van de griesmeelpudding met bessensap). Gelukkig gaven sommige collega's gewoon eerlijk toe dat ze ons vlakke polderlandschap nog het meeste misten, omdat ze in hun buitenland hadden ontdekt dat heuveltje-op, heuveltje-af een tamelijk vermoeiende manier van fietsen was.
Ik zou een heel andere invalshoek hebben gekozen. Bij mij staat namelijk met stip op nummer 1: als de lente komt. Dan bloeien de prunusbomen overal in ons dorp zo prachtig. Vooral op dagen als deze steekt het roze van de bloempjes bijzonder fraai af tegen de strakblauwe lucht. Maar ook andere lentezaken stemmen mij elk jaar weer vrolijk: het tere groen van nieuwe blaadjes, de kleurenpracht van tulpen, hyacinthen, narcissen en blauwe druifjes in alle tuinen, vogels die af en aan vliegen met takjes en sprietjes in hun snavel en anders het hoogste lied zingen, de kikkers in onze vijver die zich koesteren in het lentezonnetje en waar ik met plezier naar zit te kijken als ik in datzelfde zonnetje mijn middagboterhammetjes zit te eten. Kortom, puur genieten dus en niet alleen in de tuin. Ook als ik tussen de weilanden door op de fiets onderweg ben, zie ik overal eenden, zwanen, waterkipjes, maar ook kievieten en grutto's nestelen. De boer heeft deze week in elk geval wel vast voor de zo vertrouwde mestlucht gezorgd. Lente is natuurlijk ook het seizoen van Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. Heerlijk, lange weekenden kamperen. Dit jaar gaan we opnieuw richting Veluwemeer. We hebben een plek voor onze caravan geregeld in het Rivièrapark, dichtbij water, Elburg en Six Flags (dat nu Walibi World heet, maar ondanks die naamsverandering scoren zijn achtbanen nog steeds hoog bij onze tieners). We kunnen daar volop fietsen, lekker barbeknoeien in de buitenlucht en stoeien met een bal of een racket en shuttle. De weersverwachting stemt hoopvol, dus nog één dagje werken en dan kan het ontspannen beginnen.... ik heb er zin in. Dus, trouwe lezers van mijn blog, ik wens jullie allemaal hele fijne paasdagen. Geniet van een lekker lang weekend met mooi weer en laat je vooral niet in de maling nemen door die paashaas!

Geen opmerkingen: