23 maart 2007

Multifunctionele computerspellen toekomstmuziek?(2)
Onder deze titel schreef ik op 29 januari jl. een blog waarin ik opperde dat we de hedendaagse jeugd via multifunctionele computerspellen meer leerstof zouden kunnen aanbieden. Kennisoverdracht via internet, in fatsoenlijk Nederlands uiteraard, op een manier die de jeugd aanspreekt. Ik eindigde mijn bijdrage met de opmerking dat die spellen dan natuurlijk wel spannend moesten zijn. Hoezo een vooruitziende blik? Deze week word ik op mijn wenken bediend, want HP/De Tijd besteedt in een artikel aandacht aan games met een boodschap. Er worden enkele voorbeelden gepresenteerd van dergelijke computerspellen: zo kun je in het spel "Food Force" van de VN de wereld(bevolking) redden en zie je en passant ook wat er gebeurt als je de voedselpakketten niet op tijd aflevert. Het Voedingscentrum kiest op zijn website voor kennisoverdracht via het spel "Vic de Vitaminevreter". Je moet eerst een berg wortels (vitamine A) wegwerken voordat je bij het volgende level komt, namelijk, je raadt het al: vitamine B. Om dat level uit te spelen moet je wel 5(!) speklapjes eten - lijkt me een vreemd voorbeeld, juist vanwege de recente "Let op Vet"-campagne van datzelfde Voedingscentrum. Op de website van Greenpeace vind je "Eco Quest", waarmee je o.a. babyolifantjes in een Afrikaans reservaat kunt plaatsen (nu maar hopen dat het Krugerpark in Zuid-Afrika niet model heeft gestaan, daar bedreigt het enorme overschot aan olifanten andere diersoorten immers in hun bestaan). De serieuzere computerspellen zijn sterk in opmars en bedrijven maken er graag gebruik van. Werk aan de winkel dus voor ontwerpers en vormgevers! Bij dit soort spellen wordt vaak een ijzersterke wet uit de filmindustrie toegepast: aandacht trekken en vasthouden door de goedzakken tegen de slechteriken uit te spelen. Zo zorg je ervoor dat de speler zich kan identificeren met de goedzak en dat nodigt hem of haar dan weer uit tot doorspelen. Succes is bovendien verzekerd als je daarbij kunt streven naar een topscore. Zolang je die niet hebt gehaald, blijf je immers proberen om bovenaan de lijst te komen.
Nu het onderwijs nog! Serieuze games heb ik nog niet gevonden, maar er is wel een bescheiden begin gemaakt met gestructureerd gebruik van internet, zo ontdekte ik onlangs. Het begrip WebQuest is uit Amerika komen overwaaien en vindt ook in Nederland langzaam maar zeker aanhangers. Via zo'n webquest kunnen leerlingen met gerichte hulp van internet aan de slag om een bepaald vraagstuk op te lossen, onderzoek te doen of bepaalde vaardigheden te ontwikkelen. Een mooi voorbeeld uit mijn eigen vakgebied vond ik de opdracht om een klachtenbrief in het Duits te schrijven naar de eigenaar van een hotel in Duitsland, bedoeld voor leerlingen in het MBO. Compleet met verwijzingen naar Duitse websites en een handleiding waarin stap voor stap werd uitgelegd hoe leerlingen zoiets het beste kunnen aanpakken. Leerkrachten vinden in een apart onderdeel niet alleen uitleg over de manier waarop het eindresultaat kan/moet worden beoordeeld, maar ook bruikbare tips om dergelijke opdrachten te begeleiden. Mocht je over dit interessante onderwerp meer willen weten, surf dan naar de Nederlandse website (http://webquest.kennisnet.nl/nederland). Over deze WebQuests gaan we ongetwijfeld nog meer horen!

Geen opmerkingen: