30 maart 2007

Al doende leert men!
Nieuwsgierig geworden na het artikel over 'serious games' in HP/De Tijd, waarover ik vorige week al een blogje schreef, heb ik deze week de website van Greenpeace opgezocht en zelf het spel Ecoquest (http://activism.greenpeace.org/eco_quest/) maar eens uitgetest. Viel dat even vies tegen! Er bleek aardig wat behendigheid nodig om de babyolifantjes überhaupt te pakken te krijgen. Zo werd ik meteen al uit de lucht geschoten door de helikopters van de stropers - twee levens kwijt. Mijn derde leven verloor ik omdat ik niet op tijd had getankt ... het was mij toen nog niet duidelijk hoe/waar ik dat moest doen. Game over! Ik kreeg meteen grote bewondering voor de schrijfster van dat artikel, want zij was er immers in geslaagd alle 9 olifantjes over het hek te hijsen en in veiligheid te brengen. Niet getreurd, al doende leert men, dus ik ging dapper door met spelen om te ontdekken dat je inderdaad blijft proberen je eigen score te verbeteren (of, in mijn geval, überhaupt een score op het scherm te krijgen). Toen het me eindelijk een keer was gelukt om alle stropers op de heenweg te omzeilen en een olifantje op te hijsen, knalde ik op de terugweg alsnog tegen vijandelijke terreinwagens en helikopters ... daarmee verloor ik niet alleen het babyolifantje, maar ook mijn 'eigen' helikopter. Hoe frustrerend! Ik moet hierin duidelijk nog enige handigheid ontwikkelen, een kwestie van regelmatig oefenen dus en dan krijg ik de smaak vast goed te pakken!
Een beetje vreemd vond ik het trouwens wel dat het zo moeizaam ging, want de meeste computerspelletjes die ik graag doe zijn nu juist zulke behendigheidsspellen: Tetris, Zuma, Golddigger, Froggy (een grappig spel dat ik vroeger in de vakantie nog wel eens op de Gameboy Color van mijn kinderen mocht doen) en niet te vergeten: Snake, op mijn mobieltje. Helaas heeft m'n oude Nokia me na 3 jaar redelijk intensief gebruik in de steek gelaten en moest ik op zoek naar een nieuwe. Merktrouw als ik ben, heb ik weer een Nokia uitgezocht, omdat die volgens mij nog steeds het gebruikersvriendelijkste menu heeft (vergelijkingsmateriaal bij onze tieners met hun toestellen van Samsung en Siemens was ruimschoots voorhanden), maar Snake zit daar niet meer op. Tja, tijden veranderen. De Gameboy Color is vervangen door de Gameboy Advance (al dan niet SP) en of Froggy nog bestaat, weet ik eigenlijk niet. De nieuwste loten aan deze stam zijn de PSP en de DS: zoals jullie zien, heb ik me intussen ook verdiept in dit soort handige apparaten, tenslotte moeten ouders met hun tijd meegaan, nietwaar? Binnenkort krijg ik vast commentaar van onze tieners, als ik al gamend achter mijn pc wordt aangetroffen of, nog erger, zelf met een Nintendo DS ga Mariokarten .... ze zijn dus gewaarschuwd!

Geen opmerkingen: