4 januari 2007

Verdwijning en verschijning op de digitale snelweg

Gisteren belde een klant met de vraag of ik de vertaling al had gestuurd. Groot was mijn verbazing: die had ik immers al ruim voor de feestdagen als bijlage per mail verzonden. Aangezien de ‘postmaster’ mij geen alarmerende meldingen had gestuurd, nam ik aan dat de klant de vertaling in goede orde had ontvangen. Niets bleek dus minder waar. Uiteraard heb ik de vertaling meteen opnieuw gestuurd en dit keer ging het goed. Toch blijf ik met de vervelende vraag zitten in welke mailbox het eerste mailtje dan wel is terecht gekomen. Daar kom je dus niet achter. Over het algemeen heb ik geen reden tot klagen en verloopt mijn mailverkeer over de elektronische snelweg zonder noemenswaardig oponthoud. Als ik dan al eens een tikfout maak in een mailadres, krijg ik meteen bericht van de postmaster.
Een heel ander verhaal is alle spam die ondanks spamfilter en firewall op mijn pc binnenkomt. Gek genoeg vaak ook nog niet eens op mijn eigen mailadres, maar gericht aan mij volledig onbekende personen dan wel mailadressen. Herkennen jullie dat? Alle mogelijke medicijnen, horloges, leningen, enzovoorts, maar bijvoorbeeld ook Russische vrouwen die op zoek zijn naar een man – een punthoofd krijg ik er soms van. Sinds een aantal maanden ontvang ik per dag gemiddeld viermaal zoveel spam als ‘werk’mail. De verzenders van deze troep worden bovendien steeds slimmer. Tegenwoordig versleutelen ze hun boodschap, soms door middel van een plaatje, waarmee ze de spamfilters op listige wijze weten te omzeilen. Er is dus werk aan de winkel voor ‘filtermannen’: verlos ons alsjeblieft van deze junkmail.

Geen opmerkingen: