22 december 2006


Woordenboeken
Lange tijd heb ik de boot afgehouden, maar onlangs heb ik de knoop doorgehakt en de nieuwe Van Dale Grote woordenboeken Duits-Nederlands-Duits, Engels-Nederlands-Engels en Frans-Nederlands-Frans op CD-Rom aangeschaft. Tot nu toe was ik erg blij met mijn papieren schatten, omdat ik daarvoor regelmatig op andere wijze in beweging moest komen dan met muis en toetsenbord. Dat is niet alleen goed voor armen, nek en rug, maar ook voor de geestelijke gezondheid. Wisten jullie dat het bijzonder rustgevend is om door een woordenboek te bladeren? Van het ene op het andere moment krijg je dan namelijk de beste invallen. Wat heeft mij uiteindelijk over de streep getrokken? De ontdekking dat de herziene versie van de grote Van Dale's niet in druk maar op schijfjes was verschenen. Je wilt natuurlijk bijblijven in je vak en daarvoor is het nieuwste ondersteunende materiaal een noodzakelijk kwaad...
Afgelopen weken ben ik met de digitale woordenboeken aan de slag gegaan en zie daar, ze bevallen me eigenlijk prima! Van Dale heeft deze woordenboeken voorzien van een prettige interface, goede zoekingangen en ook de mogelijkheid om ze binnen MS Word te gebruiken blijkt uitstekend te werken. Kortom, ik ‘mis’ mijn oude bakbeestjes van papier wel een beetje voor de noodzakelijke beweging – maar profiteer volop van de uitgebreide en aangename gebruiksmogelijkheden van de nieuwe digibeestjes. Het enige ‘probleem’ dat ik tot nu toe ben tegengekomen is de combinatie met Trados. Dat vergt een paar extra muisklikken als je niet steeds de zoekterm wilt intikken.
De tijd zal leren hoe mijn lijf reageert op nog meer muizen en schermpje kijken. Enne, die oude bakbeestjes blijven gewoon op de plank! Je weet immers nooit waarvoor je zo’n ouderwets woordenboek nog eens kunt gebruiken.




2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoe doe je dat dan, als je 's avonds voor de televisie opeens nieuwsgierig bent wat een "muis" nog meer is behalve een knaagdiertje waarvoor een beetje vrouw op een stoel springt en een aanwijsapparaatje gekoppeld aan een computer (Wikipedia), en de computer staat uit, op zolder, ver weg?
Dat vind ik altijd het nadeel van een digitaal woordenboek.
Groeten,
Claire

Diets & Deutsch Vertalingen zei

Tja, dan zijn er 2 mogelijkheden: toch even naar zolder lopen of de kreet op een papiertje schrijven en wachten tot de volgende morgen ...

Trouwens, muizen zijn hele lieve diertjes ;-)

groet,
Elsowina