5 december 2006


Sinterklaas, wie kent hem niet?

Vandaag vieren wij, net als elk jaar, pakjesavond. In onze familie bestaat deze traditie al zolang ik me kan herinneren. Mijn moeder maakt een grote pan erwtensoep, we nemen roggebrood en mandarijntjes mee en natuurlijk ontbreken speculaas en borstplaat niet voor bij de warme chocomelk!
In de jaren 70, toen er nog niet zoveel (klein)kinderen waren, kwamen we elk jaar rond 5 december bij elkaar met opa en oma en zussen met gezinnen van moeders kant. In de jaren 80 werd de groep zo groot (en het aantal surprises en ellenlange gedichten groeide gestaag mee), dat we - met pijn in het hart - besloten om de boel op te splitsen. Sindsdien trekken we lootjes en vieren het Sintfeest in bescheiden kring: ouders, kinderen en kleinkinderen (die inmiddels zelf ook volop knutselen en dichten). Zoals altijd worden de surprises (dit jaar weer bijzonder ingenieus met purschuim en heuse zoektochten) op de dag van de viering afgemaakt (just-in-time delivery!) en ik zit nog te broeden op een vilein gedicht bij een bijzonder origineel cadeau voor mijn familieleden (nadere details daarover volgen later, je weet immers niet wie er allemaal meelezen hier) ...
Kortom, de stekker gaat hier rond 15 uur uit de PC en dan kan het heerlijk avondje beginnen! Lang leve Sinterklaas, die het wat mij betreft glansrijk wint van de Kerstman. Wat is er nu leuker dan de voorpret bij het maken van een flauwe surprise of een ondeugend gedicht? Ik kan in elk geval bijna niet wachten op de reactie van de ontvanger!


Geen opmerkingen: