6 december 2006


Het afzien van 3 december

In Utrecht zat Jean Marc van Tol (tekenaar van de strip “Fokke & Sukke”) op koopzondagmiddag in boekhandel Broese met zijn pen in de aanslag, klaar om te signeren. Als Sintsurprise voor mijn familieleden had ik het boekje “Het afzien van 2006” gekocht. De rij voor de tafel was niet al te groot, dus schoof ik aan, samen met een paar gezinsleden. Na zo’n drie kwartier wachten stonden we voor zijn tafel en begrepen meteen waarom het lang duurde: Jean Marc tekende in elk boek een stripje met een opdracht. Hij keek mij verwachtingsvol aan, dus ik stak van wal: “Met mijn familieleden wil ik voor de Sint een grap uithalen, dus deze boekjes zijn voor op het toilet. Leef je uit, ik maak er zelf nog een ondeugend gedicht bij”. Vol enthousiasme begon Jean Marc aan zijn taak en maakte ondertussen een gezellig praatje met ons. Toen hij bij het laatste boekje was aangekomen – ik had mijn eigen gezinsleden toch maar even verklapt wat ik van plan was – riepen ze in koor: ‘Dat boek is voor haarzelf en ze is vertaalster van beroep’.
In mijn nopjes met zulke originele cadeaus verliet ik de winkel. Het was even afzien, in die rij, maar absoluut de moeite waard! Gisteravond bleek dat gedicht en origineel cadeau bijzonder in de smaak vielen. De komende tijd zijn de toiletten bij mijn familie voortdurend bezet ….


Geen opmerkingen: