27 november 2006

Behoud de natuur!
Zaterdagochtend stond ineens de radioverbindingswagen van de regionale zender, Radio M, voor de deur. Het bleek dat onze straat was uitgekozen voor het zaterdagochtendprogramma De Straat. Tussen 11 en 12 uur konden bewoners en passanten hun zegje doen in de microfoon van verslaggever Marc van Rossum. Gezien de 'natuur' problematiek in onze achtertuin (op de foto is te zien welk een schitterend uitzicht ik vanaf mijn werkplek heb), hebben we Marc maar even binnen gevraagd. Zo kon het gebeuren dat ik 'live' verslag mocht doen van de ontwikkelingen die het gevolg zijn van het Landschapsinrichtingsplan - initiatief van de gemeente & provincie Utrecht, in samenwerking met Natuurmonumenten, mede-eigenaar van landgoed De Haar in Haarzuilens (inderdaad, daar kijk ik op uit). Uiteraard hebben alle nieuwe bewoners van Leidsche Rijn recht op recreatie en natuurlijk leent het gebied achter ons huis zich daar uitstekend voor: fietsen of wandelen rond de boerderijen en weilanden, koeien, lammetjes, kalfjes, grutto's en kieviten, maar ook zwanen en ooievaars (!) in het voorjaar en de zomer, schapen, ganzen en hazen in het najaar. Alsof dat geen recreatieve tochtjes zijn ...
De infrastructuur ligt er al, het polderlandschap biedt weidse uitzichten, je kunt het boerenbedrijf op de voet volgen. Wat wil een mens nog meer? Natuurmonumenten denkt het te weten en wil van die weilanden bloemrijk grasland maken. De boer mag wel blijven, maar dan met een 'kaasboerderij' in plaats van zijn melkveebedrijf. In het bloemrijk grasland worden bomen geplaatst en er komen wandel- en fietspaden. Reken maar dat je daarmee hazen en vogels verjaagt. Ik vroeg mij hardop in de radiomicrofoon dus af waarom een vereniging als Natuurmonumenten het nodig vindt om in de bestaande natuur in te grijpen en ik ben Radio M dankbaar dat ik de gelegenheid kreeg om mijn hart te luchten. Of het veel verschil zal maken, weet ik natuurlijk niet. Mijn pleidooi is helder: laat de natuur hier met rust!





1 opmerking:

Anoniem zei

Hear, hear!
Ik ben het helemaal met je eens!
Claire